Selasa, 18 September 2007

kenapa nak naikkan tambang???

Salam sejahtera para pembaca. Merujuk pada artikel yang saya baca hari ini, ada beberapa perkara yang ingin saya sampaikan.

Kenaikan tambang yang baru dikuatkuasakan bulan Julai lalu tampak banyak aduan yang telah disampaikan oleh rakyat.

Kenaikan tambang demi mutu perkhidmatan yang lebih baik dan peruntukan biaya yang semakin mahal serasa bukan tujuan utama kenaikan tambang. Buktinya, perusahaan transportasi seperti SBS Transit dan SMRT mencetus bahawa apabila biaya tambang tidak dinaikkan, pihaknya masih dapat memperoleh keuntungan yang jumlahnya cukup besar.

Tentu sahaja pihak perusahaan transportasi menginginkan keuntungan yang lebih besar, namun pernahkah mereka memikirkan tentang nasib rakyat??

Mungkin sahaja kerana kenaikan tambang ini beberapa keluarga yang kurang mampu harus hidup lebih berhemat lagi agar mempunyai cukup uang untuk menaiki alat pengangkutan. Memang perusahaan pengangkutan mengatakan bahwa pihaknya menaikkan tambang kerana adanya kenaikan harga minyak diesel. Tetapi, apakah itu bererti mereka harus menaikkan biaya tambang meskipun pihaknya tetap dapat memperoleh keuntungan?? Lebih-lebih lagi, dalam perkara ini, hal yang saya rasa kurang adil ialah hanya tambang bas dan teksi sahajalah yang dinaikkan, MRT dan LRT tetap dalam biaya yang sama. Situasi ini hanya menguntunkan rakyat yang sering berangkutan lewat MRT, bagaimana dengan rakyat yang lebih sering menaiki bas dan teksi?

Saya rasa perlu adanya perbincangan lebih lanjut antara pemeritah dengan pihak perusahaan pengangkutan. Keputusan yang bulat perlulah diambil agar dapat memuaskan hati seluruh lapisan masyarakat. Semoga dalam masa yang akan datang, akan ada keputusan dan skim yang lebih efektif dan adil yang mampu mencakup keberuntungan bersama antara pemerintah, perusahaan pengankutan dan rakyat.

Sekian komentar saya. Terima kasih.

Tidak ada komentar: